| بازتعریف میدان تعلیم و تربیت: مقاومت، پذیرش و سازگاری معلمان در برابر هژمونی الگوریتمی (یک مطالعه جامعهشناختی از درون دانشگاه فرهنگیان) |
| کد مقاله : 1127-ITEC2 |
| نویسندگان |
|
سید محمد الحسینی * مدیرپژوهش دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی |
| چکیده مقاله |
| پژوهش حاضر با رویکردی جامعهشناختی به واکاوی پویاییهای میدان تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان تحت تأثیر هوش مصنوعی پرداخته است. هدف، فهم اشکال مقاومت، پذیرش و سازگاری کنشگران این میدان در برابر پدیده هژمونی الگوریتمی بود. این مطالعه کیفی با روش موردی چندگانه و از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته عمیق با اساتید و دانشجو-معلمان، مشاهده و تحلیل اسناد انجام شد. دادهها با روش تحلیل مضمون تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها چهار مضمون اصلی را آشکار کرد: ۱- اشکال متنوع مقاومت (منفعلانه، فعال انتقادی و ناشی از کمسرمایگی)؛ ۲- راهبردهای سازگاری تاکتیکی (پذیرش ابزاری و بازی برای کسب سرمایه نمادین)؛ ۳- بازتعریف هویت حرفهای معلم از منبع دانش به ویراستار منتقد و میانجی اخلاقی؛ ۴- اعمال هژمونی الگوریتمی از طریق گفتمان سیاستیِ اجتنابناپذیری. نتیجه کلی نشان میدهد میدان تربیت معلم، عرصه یک نبرد نمادین است که در آن کنشگران در تلاش برای حفظ عاملیت خود و بازتوزیع سرمایهها در مواجهه با نظم نوظهور الگوریتمی هستند. این مطالعه بر ضرورت سیاستگذاری هوشمندانه، حساس به زمینه و عدالتمحور در ادغام هوش مصنوعی تأکید میکند. |
| کلیدواژه ها |
| تربیت معلم، هوش مصنوعی، میدان تربیت، هژمونی الگوریتمی، مقاومت. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |
