بازتعریف میدان تعلیم و تربیت: مقاومت، پذیرش و سازگاری معلمان در برابر هژمونی الگوریتمی (یک مطالعه جامعه‌شناختی از درون دانشگاه فرهنگیان)
کد مقاله : 1127-ITEC2
نویسندگان
سید محمد الحسینی *
مدیرپژوهش دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با رویکردی جامعه‌شناختی به واکاوی پویایی‌های میدان تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان تحت تأثیر هوش مصنوعی پرداخته است. هدف، فهم اشکال مقاومت، پذیرش و سازگاری کنشگران این میدان در برابر پدیده هژمونی الگوریتمی بود. این مطالعه کیفی با روش موردی چندگانه و از طریق مصاحبه نیمه‌ساختاریافته عمیق با اساتید و دانشجو-معلمان، مشاهده و تحلیل اسناد انجام شد. داده‌ها با روش تحلیل مضمون تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها چهار مضمون اصلی را آشکار کرد: ۱- اشکال متنوع مقاومت (منفعلانه، فعال انتقادی و ناشی از کم‌سرمایگی)؛ ۲- راهبردهای سازگاری تاکتیکی (پذیرش ابزاری و بازی برای کسب سرمایه نمادین)؛ ۳- بازتعریف هویت حرفه‌ای معلم از منبع دانش به ویراستار منتقد و میانجی اخلاقی؛ ۴- اعمال هژمونی الگوریتمی از طریق گفتمان سیاستیِ اجتناب‌ناپذیری. نتیجه کلی نشان می‌دهد میدان تربیت معلم، عرصه یک نبرد نمادین است که در آن کنشگران در تلاش برای حفظ عاملیت خود و بازتوزیع سرمایه‌ها در مواجهه با نظم نوظهور الگوریتمی هستند. این مطالعه بر ضرورت سیاست‌گذاری هوشمندانه، حساس به زمینه و عدالت‌محور در ادغام هوش مصنوعی تأکید می‌کند.
کلیدواژه ها
تربیت معلم، هوش مصنوعی، میدان تربیت، هژمونی الگوریتمی، مقاومت.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی