فراخوان مشارکت در رویداد «آینده‌نگاری خلاق»
05 آذر 1404

دومین همایش بین‌المللی و هفتمین همایش ملی تربیت‌معلم، در راستای گسترش نگاه آینده‌پژوهانه به آموزش و تربیت‌معلم و با هدف فراهم‌آوردن بستری برای بروز ایده‌ها و روایت‌های خلاق، رویداد «آینده‌نگاری خلاق» را برگزار می‌کند. این رویداد به‌منظور خلق و بازنمایی تصویرهای خلاق از آینده آموزش، مدرسه و تربیت‌معلم طراحی شده و فرصت مناسبی برای پیوند میان تخیل هنری، اندیشه تربیتی و آینده‌پژوهی فراهم می‌آورد.

در این فراخوان، دانشجویان دانشگاه فرهنگیان، هنرمندان و طراحان، علاقه‌مندان به آینده‌پژوهی، معلمان، پژوهشگران و سایر علاقه‌مندان از حوزه‌ها و زمینه‌های مرتبط می‌توانند در فرایند تولید آثار مشارکت نمایند. محورهای مشارکت در این رویداد شامل قالب‌هایی مانند سناریوپوستر (در قالب فایل PDF یا JPG با اندازه A3)، داستانک (حداکثر در ۵۰۰ واژه)، خط زمانی تحول تربیتی، کارت‌پستال از آینده، طراحی ابزار یا کلاس آینده، اینفوگرافی آینده‌محور و نیز آثار ترکیبی آزاد متشکل از محتوای متنی، تصویری، صوتی و سایر قالب‌های خلاق است.

شرکت‌کنندگان می‌بایست برای ارسال آثار خود، بسته ارسالی را شامل فایل اثر (در قالب PDF یا JPG)، فایل مشخصات اثر مشتمل بر عنوان و توضیحات در حداکثر ۲۵۰ واژه، فایل صوتی توضیحات پدیدآورنده (اختیاری و حداکثر در سه دقیقه) و فرم رضایت‌نامه انتشار اثر تهیه نموده و حداکثر تا تاریخ ۲۰ دی ۱۴۰۴ از طریق پست الکترونیکی دبیرخانه همایش به نشانی iteconf2@gmail.com ارسال نمایند. پس از ارسال آثار، ایمیلی با مضمون تأیید دریافت اثر از سوی کمیته مربوطه برای شرکت‌کنندگان ارسال خواهد شد و در صورت نیاز به اصلاح یا تکمیل هر یک از مدارک یا فایل‌ها، مراتب از طریق دبیرخانه به اطلاع صاحبان آثار خواهد رسید.

به برگزیدگان این رویداد، جوایز نقدی به شرح زیر اعطا خواهد شد: برای رتبه‌های اول، دوم و سوم به‌ترتیب مبالغ ۳۰٫۰۰۰٫۰۰۰، ۲۰٫۰۰۰٫۰۰۰ و ۱۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال در نظر گرفته شده است. همچنین، تمامی برگزیدگان، علاوه بر جوایز نقدی، لوح تقدیر و تندیس همایش را نیز دریافت خواهند نمود.

تمامی افراد شرکت‌کننده در این رویداد، گواهی رسمی مشارکت دریافت خواهند کرد. همچنین، آثار منتخب با عنوان «معلم آینده‌نگر» در ویژه‌نامه دیجیتال آینده‌پژوهی همایش منتشر شده و علاوه بر گالری رسمی همایش، در چارچوب برنامه‌های نمایشی همایش به مخاطبان معرفی خواهند شد.

شرکت‌کنندگان می‌توانند در صورت تمایل، ایده‌ها و آثار خود را با الهام از پرسش‌های پیشنهادی زیر طراحی و صورت‌بندی کنند:

  • معلم آینده در جهانی که هوش مصنوعی بخش عمدهٔ فرایندهای آموزش و ارزیابی را بر عهده دارد، چه نقشی خواهد داشت؟
  • اگر معلمان آینده به‌جای تمرکز صرف بر آموزش محتوا، بیش از پیش «سازندهٔ معنا و ارزش» باشند، چه مهارت‌هایی باید بیاموزند؟
  • کلاس هوشمند ۱۴۲۰ چگونه محیطی خواهد بود و تعامل معلم، دانش‌آموز و هوش مصنوعی در آن چگونه شکل می‌گیرد؟
  • آیا می‌توان مهارت‌هایی مانند تأمل، همدلی و داوری اخلاقی را به سامانه‌های هوش مصنوعی آموخت؟
  • معلم ایرانی در سال ۱۴۲۰ با چه چالش‌های فرهنگی، فناورانه و جهانی روبه‌رو خواهد شد؟
  • در جهانی که هوش مصنوعی تحلیل احساسات و فرایندهای یادگیری را انجام می‌دهد، چه چیزی معلم را همچنان «معلم» نگه می‌دارد؟
  • چه مهارت‌هایی باید از امروز در برنامه‌های تربیت معلم گنجانده شود تا معلمان آینده بتوانند در کنار فناوری، نقش تربیتی و انسانی خود را حفظ کنند؟
  • اگر کلاس آینده ترکیبی از معلم، هوش مصنوعی و دانش‌آموز باشد، چه فرصت‌ها و چه چالش‌هایی پدید می‌آید؟

بدیهی است انتخاب موضوع، صرفاً محدود به این موارد نبوده و طرح پرسش‌ها و ایده‌های بدیع دیگر نیز مورد استقبال قرار می‌گیرد.

جهت دریافت فرم رضایت‌نامه انتشار اثر اینجا کلیک نمائید.